הידבקויות אחרי קיסרי

הידבקויות אחרי קיסרי

מאמרים נוספים

מאת: נגה שכטר. דולה ומדריכת הנקה

מאת: נגה שכטר. דולה ומדריכת הנקה

מהן הדבקויות?

הידבקויות הן למעשה רקמת צלקת שנוצרת לאחר פציעה של רקמה ואיברים פנימיים בגוף. מדובר במנגנון הגנה והחלמה שאמור להגן על האיברים לאחר פגיעה בקרומים העוטפים אותם ובאיזון העדין בין האיברים בחלל הבטן. תוצר הלוואי של תהליך טבעי זה, הוא הדבקות בין אברי הבטן כתוצאה מרקמת הצלקת ("דבק") המשפיעה באופן עקיף גם על מערכות אחרות בגוף. גוף שנחתך לא ישוב להיות כפי שהיה, גם אם ההשלכות לא תמיד זהות בחומרתן.

לאחר כל ניתוח עלולות להיווצר הידבקויות. בדגש על ניתוחי בטן ובכלל זה ניתוח קיסרי. לא בהכרח תרגישו בנוכחות שלהן (למרות שיש בעיות שעלולות להופיע בחלוף השנים הקשורות בהדבקות) או תחוו תופעות לוואי.

ככל שאישה תעבור יותר ניתוחים, היא עשוייה לסבול יותר. הנתונים לא אחידים אך בהערכה כ-20-30% מהנשים אחרי ניתוח 1 יהיו עם הידבקויות, 50% אחרי שני ניתוחים ו-80% אחרי שלושה. חומרתן (כמות ומיקום) עולה מניתוח לניתוח. הידבקויות חמורות יכולות לגרום לכאבים קשים וחסימת מעיים ואף אי פריון.

למרכיבים הגנטיים (איך אנחנו מצטלקות) יש השפעה גם על ההידבקויות. יש אישה שאחרי 3 ניתוחים יהיו לה מעט הידבקויות ואישה שאחרי 1 הבטן שלה תהיה כולה דבוקה.

איך מאבחנים הידבקויות?

בפועל הדרך המדויקת היא פתיחת בטן והסתכלות בעין.

לפני פתיחת בטן יש תלונות אופייניות להידבקויות (כאבי אגן, כאבי ביוץ, כאבים בקיום יחסי מין) וכן אפשר למשש חלק בבדיקה חיצונית.
באולטרסאונד ניתן להעריך את קיומן אך לא לאבחן או לשלול ודאית. הידבקויות בחלל הרחם עצמו (הסיבה הנפוצה לאי פריון אחרי קיסרי) ניתן לאבחן ואף לפתוח באמצעות צילום רחם והיסטרוסקופיה.

האם ניתן למנוע הידבקויות?

לא. מי שעוברת ניתוח נמצאת בסיכון. מה שכן אפשר זה לנסות לצמצם. טכניקות ניתוחיות, חתך נמוך כלל האפשר, יש האומרים הנחת שכבת קולגן (שעוטפת את האיברים ומונעת את ההדבקות) אך זה לא הוכח כמונע ולכן לא נמצא בשימוש גורף אלא אצל מנתחים פרטיים.

איך מטפלים בהידבקויות?

ניתן לעשות טיפול חיצוני בהידבקויות החיצוניות יותר. באמצעות עיסוי, דיקור ואולטרסאונד טיפולי. הידבקויות באיברים עצמם לא ניתנות לרוב לטיפול וניתן להפרידן בניתוח. מה הבעיה? שמרגע סגירת הבטן, סביר להניח שייווצרו הידבקויות חדשות ואף קשות יותר. טיפול לפרוסקופי (ללא פתיחת בטן) יכול לתת מענה חלקי.

הדבקויות לאחר ניתוח קיסרי

לידת ויב"ק (vaginal birth after cesarean) לעומת לידת קיסרי חוזרת:

אם יש הידבקויות בבטן וצריך לבצע ניתוח חוזר, עלול להיות קושי בחילוץ העובר מהרחם היות וצריך להפריד את "הדבק" בין האיברים בדרך ולהיזהר מאוד לא לפגוע בהם. זהו ניתוח ארוך ומורכב יותר.
עדות: "שמעתי פעם תיאור של בטן אחרי 3 ניתוחים מהרופאה שלי – כאילו שפכו דבק לתוך הבטן, כל האיברים דבוקים ומעורבבים אחד בשני".
ייתכן שנצטרך מתישהו בחיים לעבור ניתוח בטן שאינו קשור בלידה. ניתוח זה יהיה מורכב יותר ומסוכן יותר עבור נשים אשר סובלות מהידבקויות קיימות. הרבה פעמים בכלל לא לוקחים את זה בחשבון כשממליצים על קיסרי, כאילו כל מה שחשוב לאישה זה הילודה שלה ולא בריאותה בהמשך.

ברגע שתועדו הידבקויות בדו"ח הניתוח (יופיע בדוח הניתוח השני) ממליצים על ניתוח חוזר.
זה נשמע סותר, וזה באמת ככה.

ההיגיון העומד מאחורי ההמלצה: במקרה של ניתוח חירום אנחנו צופים קושי בחילוץ העובר בגלל ההידבקויות וסכנה לפגיעה באיברים סמוכים. אז לא נרצה להגיע לניתוח חירום (אחרי 2 קיסרי יש 20-40% סיכוי לניתוח חירום) ולכן נתכנן ניתוח אלקטיבי.

אך מה הבעיה?

נכון. יש אישה שצריכה לחיות בגוף הזה. 
אחרי שלושה ניתוחים הסיכון להידבקויות חמורות שיגרמו לבעיות כרוניות, עולה. מה עוד בעייתי בהגיון הזה? שיש נשים אחרי ניתוח אחד שיסבלו מהידבקויות קשות, ועדיין היות וזה לא אובחן חד משמעי, ההמלצה הזו לא תהיה תקפה לגביהן.

מה הסטטיסטיקה אומרת?

שיש ליולדת סביב 70-85% הצלחה ללידה טבעית אחרי 2 ניתוחים קיסריים. משמע תמנעו מניתוח נוסף ואפילו! תשפרו את מצב ההידבקויות הקיימות כי במהלך ההריון כאשר הרחם גדלה, חלק מההידבקויות נפתחות (אפילו ניתן לחוש בזה, מדובר בכאב נקודתי וקצת שורף שעובר די מהר).

במידה ויש צורך בניתוח – לא חייבים להגיע למצוקה וניתוח חירום, יש הרבה שלבים בדרך להערכת המצב והנוחות והבריאות שלכן היא החשובה, לא ההערכות מראש של המנתח. הרי גם בניתוח מתוכנן עלולים להיות לא מעט סיבוכים.

דברים שלא יספרו לכן:

  • הנתונים מדברים של אחוזים בודדים של קשיי פריון, אבל אם תשאלו רופא נשים ממוצע, נשים אחרי קיסרי נמצאות בסיכון מוגבר להריון חוץ רחמי (בגלל הידבקויות) ובעיות פריון.
  • ישנם נתונים על 1:4 שסובלות מבעיות פריון ומופנות לצילום רחם ופתיחת הידבקויות תוך רחמיות.
  • הידבקויות יכולות לגרום לכאבים גם שנים אחרי הניתוח ולא בהכרח בבטן!

מכירה מישהי אחרי קיסרי שהמידע הזה יכול להיות רלוונטי עבורה?

שתפי את המאמר, אשמח לסייע ולענות על כל שאלה.

מכירה מישהי שהמידע הזה יכול להיות רלוונטי עבורה? שתפי איתה את המאמר.
אשמח לסייע ולענות על כל שאלה. נגה

דילוג לתוכן