טיפים לניתוח קיסרי

טיפים לניתוח קיסרי

מאמרים נוספים

מאת: נגה שכטר. דולה ומדריכת הנקה

מאת: נגה שכטר. דולה ומדריכת הנקה

לפני ואחרי – ניתוח קיסרי: כל מה שלא ידעת אפילו שאת צריכה לדעת

ההריון הראשון שלי היה מרגש, משמח, מעייף וגם מלחיץ. התינוקת היתה באחוזון מאוד גבוה לאורך כל השליש השלישי והוערכה מעל 4 קילו, היה לי ריבוי מים, ובנוסף היא התמקמה במנח עכוז. גם לאחר מספר חוות דעת, הבנתי שאת ההריון הזה אני מסיימת בניתוח קיסרי אלקטיבי (קיסרי יזום).

יום הלידה הגיע. הגענו ללדת. בלי להתכונן יותר מידי. כולם אדיבים, מחייכים, ורגועים עד מאוד. הניתוח הסתיים יחסית מהר. התאוששות, וחיבור עם הפיצית (ששקלה באמת 4 קילו ולא בגלל הגובה..) היה מופלא למרות השעות הראשונות בנפרד. הנקתי כשיכלתי, נתתי (יותר מידי) תמ"ל כשלא. וחיכיתי, מורעבת, שיסכימו לי לאכול אוכל אמיתי. רק אחרי שתעשי קקי, אמרו לי. הקושי והפחד ללכת לשירותים, שלא לדבר עם הכאבים לקום מהמיטה היו בלתי נסבלים. אבל בסוף הכל הסתדר…

הנסיעה הביתה היתה אתגר בפני עצמו. להכנס ולצאת מהרכב.. חגורת בטיחות.. כל מהמורה על הכביש, אני רואה כוכבים!

חודש שלם לקח לי להתאושש מהניתוח.. הגב היה מכופף ולא הצלחתי להתיישר, הכל כאב והייתי שקועה ברחמים עצמיים.

הריון שני – אני אקצר לכן: ניתוח קיסרי חירום טראומטי, שום חיוך, והרבה מאוד סטרס. תינוקת בריאה, מתאוששת, כאובה הולכת הביתה, וחוזרת לעצמי תוך מספר ימים. שבוע אחרי הניתוח כבר הייתי במסיבת פורים בפעוטון של הבכורה. עכשיו אין זמן לרחמים עצמיים.

אז הנה לך כל הלקחים שהפקתי על בשרי, תרתי משמע:

באופן כללי, לידה יכולה להיות נפלאה, בין שהיא וגינלית ובין שהיא בניתוח קיסרי. יש חשיבות עצומה לאופן שבו את רואה את הדברים וחווה אותם. במובן זה, יש לך שליטה כמעט מוחלטת בחוויית הלידה וכך הדבר בכל לידה – בבית, בחדר יולדות או בכל מקום אחר, כמתוכנן או אחרת ממה שתכננת וקיווית.

אם את מתכננת מראש לידה קיסרית, תוכלי להתחיל בראייה חיובית של ההחלטה שלך.

  • את אמא טובה ואחראית ואת רוצה את הטוב ביותר לבייבי שלך.
  • תמיד יש ברירה והניתוח הוא פרי שיקול דעת ובחירה תבונית ומושכלת באפשרות המיטבית לתינוקך ולך.
  • כמה טוב שיש אפשרות ללדת בניתוח, במקרה הצורך. נפלא שאת יכולה לשמור על בריאות תינוקך ועל שלומך.
  • נשות הצוות שיטפלו בך בחדר הניתוח, ללא יוצאת מהכלל, רוצות כולן בטובת משפחתך ובהצלחתך. הן למדו ועושות ככל יכולתן, כדי שהניתוח הקיסרי שלך יעבור בשלום ובסופו תתאחדי עם תינוקך, בטוב.
  • נפלא שיש חדר ניתוח, ציוד הנחוץ ונכונות לניתוח.
  • בניתוח קיסרי מתוכנן יש לך פנאי ויכולת להתכונן ולהיכנס לחדר ניתוח בחיוך ובמצב רוח טוב, מתוך שמחה על המפגש הקרב עם הבייבי.

 

לידה קיסרית

הכנות לניתוח קיסרי שיסייעו לך להגיע לניתוח בהרגשה מיטבית

  • בימים שלפני הניתוח, תוכלי לדבר עם הבייבי. תוכלי לספר כמה את מצפה לה או לו, להגיד עד כמה את בוטחת בה/בו וביכולותיה/ו לעשות את הדרך עד לחיבוק שלך וכמה טוב יהיה לכולכם יחד.
  • בערב שלפני הניתוח אפשר לסחוט מעט קולוסטרום * (רק כמה סמ"ק) ולשמור במזרק בקירור.
    כך יוכל תינוקך לקבל מהקולוסטרום שלך, גם אם עדיין תהיי בהתאוששות. אם אינך מיומנת בסחיטה, תוכלי להתנסות בה כמה פעמים ולצבור קולוסטרום.*
  • כדאי להצטייד במשחה או שמן טוב לאיחוי הצלקת. לרוב מוצרים אלה ניתן לרכוש בבתי טבע.
    לא מעט נשים שילדו בניתוח קיסרי מקפידות למרוח את צלקת הניתוח בקביעות, במשך חודשים, עד שנה. כך הן מזרזות את איחוי העור ומפחיתות מנראות הצלקת.
  • תינוקך לא יעבור בתעלת הלידה ולא יחשף בה למיקרוביום שלך. מיקרוביום הוא שם כולל למגוון האורגניזמים בגופנו. המיקרוביום בתעלת הלידה ובקרבת פי-הטבעת חיוני למערכת החיסון של הוולד והוא נחשף אליו, ולמעשה נמשח בו בעת המעבר בתעלת הלידה ובעת היציאה לאוויר העולם.למיקרוביום תפקיד מרכזי בפיתוח מערכת החיסון של הילוד. בעת הלידה, האם מציידת את תינוקה בהרבה מאוד אורגניזמים שצברה במהלך חייה והם חלק ממארג החיסון בגופה. כדי לספק חשיפה למיקרוביום, אפשר לבקש מהמיילדת בהכנה לניתוח להכניס פד גזה לנרתיק שלך ומיד עם לידת התינוק, למשוח את פני התינוק ואת גופו בפד הספוג. כך תעניקי לו מתנה חשובה – אין ספור יצורים זעירים שיסייעו לחסינותו ובריאותו – המיקרוביום שלך.בקהילה המדעית אין תמימות דעים בנושא היעילות של טבילה נרתיקית. אם תרצי להעמיק בנושא, תוכלי לחפש מאמרים העוסקים בו. באנגלית הפעולה מכונה Vaginal seeding.
    אם לדעתך הדבר יעזור לך, תוכלי לבקש מהצוות להסביר לך כל צעד בניתוח, כדי להיות מעורבת וגם כדי לתת לצוות תחושה שאת בעניינים ושכולכם שותפים.
  • תוכלי לבקש שידייך תהיינה משוחררות במהלך הניתוח.
  • אם תרצי, תוכלי להקשיב למוזיקה באוזניות או באוזניה אחת, לשמוע מדיטציה מוקלטת ואפילו לדבר אל התינוק ולהסביר לו את המהלכים האחרונים בדרכו למפגש המיוחל איתך.
  • אפשר לבקש שייתנו לך יד.
  • אפשר לבקש שיתפרו את החתך בחוט ולא בסיכות. תפירה מניבה בדרך כלל החלמה טובה יותר.
  • אפשר לבקש שיניחו עלייך את תינוקך ושתחזיקי בו מעט ואפילו בעת התפירה.
  • בקשי ממלווה – אבא, או שותפ/ה אחרת – להיצמד לתינוק בעת המעבר למחלקת הילודים, להיכנס עם התינוק לתינוקיה, לפשוט חולצה ולהצמיד אותה/ו עור לעור להורה המלווה.
  • בקשי לצלם את התינוק הרבה בתמונות סטילס ובווידאו ולשלוח את התמונות והסרטונים אלייך, בכניסתך להתאוששות. סבתא או מלווה אחרת תוכל להראות לך את התמונות (ובהזדמנות זו גם להרטיב את שפתייך מעט, אם תרצי). תמונות כאלה יכולות לסייע בכיסוי פרק הזמן שבו תהיו בנפרד, בשעתיים שלאחר הניתוח, ותוכלי לראות מה עם הבייבי.
  • פעמים רבות ההתאוששות נעשית במקום בו לא מאפשרים למלווים להשאר איתך, מומלץ לבקש מראש מצוות חדר הניתוח שישאירו איתך את הנייד שלך כדי שתוכלי לתקשר ולקבל את התמונות עוד בהתאוששות.
  • אם יש מי שיכול, אפשר לשאוב ממך מעט קולוסטרום ולתת לתינוק במזרק בטיפטופים עדינים אל פיו. אם סחטת מבעוד מועד, המלווה יוכל להאכיל את התינוק עד לחיבור עמך.

טיפים להתאוששות מניתוח קיסרי

  1. אחרי הניתוח שומרים על כלכלה רכה – גבינה, קוטג', ג'לי, מחית תפו"א, מרק עוף צח – עד שברור שאין חסימת מעיים.
    – אם את טבעונית, דאגי להצטייד במזון רך חלופי.
    – כדאי להצטייד במיץ שזיפים טבעי. הוא יעיל ביותר בזירוז יציאות.
    – מאחר שיציאה מוכיחה שאין חסימת מעי, קיימת האופציה "לשמור קקי" בגופך לפני הניתוח. רק אם את מרגישה בנוח עם ההתאפקות.
  2. בהתאוששות אפשר לבקש שלא יתנו לך פטידין (חומר משכך כאבים), המשפיע על ההנקה.
  3. כדאי מאוד לרוקן את שני השדיים כשעה לאחר הניתוח, בסחיטה או בהנקה. אם תרצי אפשר לתאם מפגש פרונטלי או בזום של הכנה להנקה, בו אוכל להדריך אותך מבעוד מועד בסחיטה. בנוסף תוכלי למצוא שפע מידע על כך בספרות ייעודית + אונליין.
  4. במפגש עם התינוק במחלקה, הצמידי את התינוק עור לעור ואח"כ אל השד, כדי להתחיל את הפעולה של הזרמת החלב. בקשי עזרה בהצמדה ואפילו, אם את מרגישה שזה נחוץ, בקשי שיצמידו אותו/ה אלייך ללא עזרתך, העיקר להפעיל את המנגנון.
  5. תוכלי להניק ב"תנוחת פוטבול" – תנוחה שבה אין התינוק נוגע בבטן ואיננו מכאיב באזור הצלקת.
  6. כדאי לוודא שהפיטוצין שאת מקבלת לאחר הניתוח, לכיווץ הרחם, יינתן במהירות איטית שאינה מגבירה את הכאבים.
  7. בקשי לקשור לידית המיטה חיתול שישמש לך כמנוף בהתרוממות עצמאית במיטה. אך מנסיוני הכי קל להתגלגל באיטיות על הצד, ולהוריד רגל רגל בעדינות ובאיטיות.
  8. השתדלי להיות בפעילות מתונה כבר בשעות הראשונות לאחר הניתוח, ולקום להליכות קטנות – כך תפעילי את המעיים ותזרזי את התאוששותך.
  9. אם תחליטי ליטול משככי כאבים, הקפידי לבלוע אותם כל ארבע שעות, "על השעון" – אל תמתיני להתגברות הכאב.
  10. לאחר שתבדוק אותך רופאה ותאשר שאת יכולה לחזור לפעילות גופנית, תוכלי להתחיל לעסות את צלקת הניתוח בשמן או במשחה לצלקת קיסרי לזירוז ההחלמה באופן סדיר ועקבי. עיסוי לצלקת מועיל מאוד. אם תרצי, את יכולה לפנות אלי באמצעות צור קשר ואשמח לשלוח לך הוראות וקישור לסרטון הדרכה, כיצד לעשות עיסוי צלקת קיסרי.

תמיכה מהסביבה לאחר לידה קיסרית

בטווח הזמן שנותר עד הלידה, כדאי מאוד למפות את צרכייך בתקופה של משכב הלידה. הניחי לעצמך לקבל עזרה ככל שמתאפשר לך. הזמן הזה חיוני להתאוששות ולמנוחה במידת האפשר.

התאוששות מניתוח קיסרי

  • אפשר להעזר בשירותה של דולה פוסט פארטום. הן מלוות יולדות באתגרים שלאחר הלידה ושוהות איתך את הלילה בביה"ח.
  • תוכלי לתאם עם קרובייך מענה מקיף לצרכים שלך, על פי מעגלי תמיכה שיש לך – משפחה וחברים ישמחו להרגיש שותפים במאמץ המשמח של קבלת הילוד למשפחה וסיוע לאמו. תוכלי להקצות משימות למעוניינים – החל מתחזוקה של משק הבית ועזרה בטיפול בילדייך האחרים, דרך נוכחות שתאפשר לך להתקלח ולנוח מתוך ביטחון שיש מי שמשגיח, ועד הכנת ארוחות לך ולבני משפחתך.
  • תוכלי לשתף נפשות קרובות גם בקשיים ובאתגרים הכרוכים בתקופה זו. זכרי – כל תחושה שלך לגיטימית לחלוטין ויש לשער שגם אחרות חוו חוויות דומות ורגשות כשלך. הניחי לעצמך לשתף. אין כל בושה בתחושות וברגשות וכדאי "לאוורר" ולהניח לסובבות אותך לתמוך בך.

 

*הערה חשובה לגבי סחיטת קולוסטרום.
פעולת הסחיטה והגירוי של השד עלולה לגרום במקרים מסוימים לצירים ולעודד לידה.
התחילי מסחיטה של כמה דקות וחכי לראות שהגוף שלך לא מגיב בהתכווצויות וסימנים לצירים.
במידה ואת מרגישה שהסחיטה גורמת לצירים – אל תמשיכי בסחיטה!

מכירה מישהי שהמידע הזה יכול להיות רלוונטי עבורה? שתפי איתה את המאמר.
אשמח לסייע ולענות על כל שאלה. נגה

דילוג לתוכן