מהי דולה ומה תפקידה?

מהי דולה ומה תפקידה

מאמרים נוספים

מאת: נגה שכטר. דולה ומדריכת הנקה

מאת: נגה שכטר. דולה ומדריכת הנקה

דולה? בשביל מה, למה ואיך? מהי תומכת לידה ומה תפקידה? אם בעלי איתי אני צריכה גם דולה?

אז מה זה בכלל דולה ולמה את ממש רוצה אותי איתך?

היי אמא לעתיד!

אם הגעת לכאן, יתכן שאת תוהה אם את צריכה דולה. אולי אנחנו עדיין לא מכירות באופן אישי, אבל אני יודעת שלהביא ילד קטנטן לעולם כל כך גדול יכול להרגיש הזוי ואף מפחיד, ואת בטח במערבולות של תחושות וחששות. לפעמים בן הזוג, על אף שהוא מקסים ורגיש מאוד, לא ממש מבין מה את צריכה איתך עוד מישהו חוץ ממנו, או אמא/אחות/חברה.

דולה בצפון

אני יכולה להבטיח לך שאת לא לבד. כל מה שאת מרגישה הוא נורמלי ונפוץ למדי וחשוב לי שתדעי שאפשר לקחת נשימה עמוקה ואולי אפילו עוד אחת בעיניים עצומות, ולהגיד לעצמך שהכל בסדר. החוויה שלך ושל בן זוגך יכולה להיות טובה. והיא יכולה להיות אפילו מדהימה אם תדעי לדייק את הרצונות שלך לקראת הלידה הקרובה.

דולה היא מילה שמקורה בשפה היוונית ומשמעותה "אישה שתומכת באישה אחרת". מקצוע הדולה קיים למעשה משחר האנושות. לידה היתה אירוע מרגש, משמח, שבטי ונשי מאוד. יולדת ידעה למה לצפות כי היא פשוט נולדה בעצמה לתוך סביבה בה לידה הוא אירוע כמעט יומיומי. היא נחשפה לקולות, מראות, פרקי זמן ארוכים או קצרים. היא היתה עדה לסיטואציות רבות שמתרחשות ואיך היולדות והמיילדות הגיבו בסיטואציה. היתה לה יכולת להעריך מה יהיה בלידה שלה והיא הבינה שמה שקורה לה באופן אישי הוא צפוי ונורמלי. ובעיקר היא ידעה שהיא לא לבד. היו איתה "דולות".

עם השנים שדה הלידה עבר להיות רפואי יותר, מנוטר יותר. נשים ילדו לבד, או בחלל גדול עם עוד מיטות ויולדות אחרות ללא הרבה פרטיות. בעקבות הטכנולוגיה גם שיעור הלידות שהסתבכו אך הסתיימו בידיים מלאות עלה משמעותית. אט אט הבינו את הצורך בפרטיות וכבוד המטופלות. אך עדיין האירוע קיבל טרמינולוגיה שונה, ומילים כמו "פחד", "כאב" או "טראומה" היו שגורות בפי נשים רבות בהקשר זה.

תומכת לידה בצפון

כמו כל דבר בחיים המודרניים חשוב שנשאף לאיזון. גם בזמן ההריון והלידה. ובאמת, מחקרים רבים הוכיחו כי נשים בלידה שמקבלות תמיכה רגשית ופיזית מגיעות לתוצאות מיילדותיות טובות יותר. הלידות שלהן קצרות יותר, עם פחות סיוע רפואי ("התערבויות"), הן התאוששו במהירות גדולה יותר, ואף ביסוס הקשר הראשוני עם התינוק היה מיידי ומוצלח יותר.

למעשה מחקרים אלה הוכיחו את מה שידענו מאז ומעולם, נשים זקוקות לתמיכתן וחברתן של נשים אחרות עליהן הן סומכות ומרגישות בטוחות איתן. כאשר אישה מרגישה רגועה בלידה, ומשוחררת להביע את רצונה, היא מייצרת כמות אופטימלית של הורמון משכך כאבים בשם אנדורפין, והורמון האהבה, הלא הוא אוקסיטוצין המקדם את הלידה ומייצר צירים טובים ואפקטיביים. כתוצאה מכך נחסמים הורמוני סטרס מכווצים ומעכבים הלידה.

בלידה ראשונה מומלץ במיוחד להיעזר ביותר מתומך אחד (בן זוג, אמא, מיילדת). הלידה עלולה להמשך זמן ארוך, וחושב לאפשר גם למי שאיתך לנוח, להתאושש ולצבור כוחות לשלב הלידה הפעילה ויציאת התינוק. כאשר יש לך מערך תמיכה, אליו את מצרפת דולה מנוסה ומוסמכת, את למעשה מייצרת סביבה מיטבית עבורך ועבור תינוקך.

במהלך מפגשי ההכנה והלידה עצמה אני כדולה תומכת לידה, מסייעת לך ולבן זוגך להתמודד עם כל מה שצף.

  • אני משקיטה את הרעשים החיצוניים, הפחדים והחששות ומפקסת אותך חזרה אל הרפיה ונשימות נכונות.
  • אני מתווכת במידת הצורך מצבים וסיטואציות, מאפשרת לכם להבין יתרונות מול חסרונות של פרוצדורות שהצוות יכול להציע.
  • אני תומכת גם בבן הזוג ומלמדת אותו איך לתמוך בבת זוגו לפי מה שהיא זקוקה לו ברגע זה ממש ומאפשרת לו מידי פעם להתאוורר.
  • אני מוודאה שאת נחה בין צירים, שותה ואוכלת במידה.
  • אני מסייעת להתמודד עם צירים בדרכים טבעיות ואם את נעזרת באפידורל אני מקפידה על תנועתיות (כן! זה אפשרי!), ועוד.


אם את מחפשת דולה מלווה בלידה אני מזמינה אותך ליצור איתי קשר, ולתאם פגישת הכרות ללא עלות אצלי בקליניקה.

מאחלת לך המשך הריון קל ובריא.
נגה

מכירה מישהי שהמידע הזה יכול להיות רלוונטי עבורה? שתפי איתה את המאמר.
אשמח לסייע ולענות על כל שאלה. נגה

דילוג לתוכן